Educația reprezintă fundamentul pe care este construită societatea noastră. Reprezintă șansa fiecărui om la evoluție fiind baza viitorului mai bun de mâine.
În Comuna Racovița se regăsesc două instituții de învățământ, una în localitatea Racovița și una în satul Sebeșu de Sus.
Scurt istoric
Una dintre principalele urmări pozitive ale cuprinderii Racoviței în granița militară a fost și aceea că, în conformitate cu decretul Mariei Tereza din 1766, în fiecare localitate aleasă ca sediu de companie, cum a fost și cazul Racoviței, a fost înființată o școală trivală, numită și „centrală” sau „capitală”, pe care erau obligați să o frecventeze și fiii grănicenilor din satele aparținătoare companiei.
Potrivit sistemului de învățământ din granița militară, considerăm că cea “românească” era așa zisa “școală națională” în care învățământul era obligatoriu pentru toți elevii de vârsta școlară și în care predarea se făcea în limba română, iar cea “nemțească” era frecventată numai de către fiii de grăniceri care învățau, preponderant, în limba germane, limba oficială a companiei pe lângă care funcționa.
În anul 1814 “Școala comunală germană”, numită acum și “Școala normală”, s-a situat pe locul III între școlile similare din regiment. Ca și suratele ei, ea avea de acum rolul de a pregăti cadre medii pentru administrația civilă sau militară, subofițeri sau viitori ofițeri, motiv pentru care ea era frecventată numai de către băieți, absolvenți si “Școlii comunale naționale”. Cu toate acestea, între anii 1840-1846, printre elevii acestei “Școli normale” s-au numărat și fete.
La data desființării graniței militare în 1851 cele două școli se prezentau astfel:
- Școala comunală națională funcționa începând cu anul 1830 într-un local propriu, construit din lemn și acoperit cu “pâși”, compus din două încăpere: una servind drept sală de cursuri iar cealaltă drept locuință pentru învățător. Dotarea acesteia cu mobilier era mai mult decât modestă: o tablă de scris, cinci bănci și o catedră.
- Școala comunală germană, adăpostită într-o clădire edificată din piatră și cărămidă în 1784 special spre acest scop, era prevăzută și ea cu o sală de cursuri și locuință pentru învățător.
Desființarea regimentelor românești de graniță în 1851 a avut urmări negative pentru foștii grăniceri racoviceni și pe tărâm școlar, care devenind de acum “liberi”, au început să se dezintereseze de școală. Confruntându-se cu lipsuri materiale mari, cu lipsa de dascăli bine pregătiți școala a ajuns să funcționeze în anul școlar 1855-1856 doar cu o singură clasă frecventată de 54 băieți și 20 de fete cărora li se preda; religia, cunoașterea literelor, silabisirea, citirea, socotitul și scrisul.
În astfel de împrejurări, a apărut vestita lege școlară cunoscută sun numele de “Legea nr. XXXVIII/1868”, care exprimând politica școlară a dualismului austro-ungar pecetluit un an mai înainte, peste capul românilor transilvăneni, act profund reacționar prin care Transilvania a fost încorporată Ungariei, a reglementat probleme școlare ale împărăției “cu două capete” până în anul 1918, când ea a fost abrogată. Față de legile precedente, noua reglementare școlară prevedea printre altele introducerea limbii maghiare ca obiect de studiu obligatoriu.
În spiritul acestei legi școala confesională din sat a mai funcționat doar până în anul 1871, când ea a căpătat un nou statut și anume acela de “școală grănicerească”, nici confesională, dar nici de stat, ci acela de așa zisa “școală de reuniune”, care i-a permis să traverseze o perioadă îndelungată de încercări pe care le-a cunoscut învățământul poporal din această parte a Transilvaniei.
Cu data de 30 iulie 1871 școala confesională din sat a devenit și ea “grănicerească”, cu toate câte au decurs din această nouă situație. Stând de acum sub jurisdicția “Comitetului administratoriu al Fondului scolastic al desființatului regiment” condus cu mână forte încă de la înființarea sa de către puternica personalitate transilvăneană din a doua jumătate a secolului trecut, baronul David Urs de Mărgineni, școala din Racovița a cunoscut în această perioadă de timp o dezvoltare continua. Treptat, treptat, ea a fost încadrată cu învățători calificați, cu mobilier și rechizite școlare adecvate.
După ce a traversat și neagra perioadă, școala din Racovița a cunoscut și ea bucuria pe care a adus-o pentru tot neamul românesc Unirea cea Mare din 1 Decembrie 1918, unirea pentru care au luptat și dascălii ei, Valeriu Florianu și Mihai Ogreanu.
Începând cu anul 1921, odată cu celelalte “școli grănicerești” și cea din Racovița a fost preluată de către statul român, ea primind de acum caracter de “Școală primară de stat”. Odată cu anul școlar 1925-1926, potrivit noii legislații școlare din anul 1924, s-a trecut la învățământul obligatoriu de șapte ani, școala fiind încadrată de acum cu trei “puteri didactice”, în preajma celui de al doilea Război Mondial, numărul acestora ajungând la șapte.
Urmărind evenimentele din viața școlii de după anul 1944 vom înregistra atât regrese cât și realizări, specifice vremurilor de adânci răsturnări social-economice. Astfel, după 1945 obligativitatea învățământului s-a redus la patru clase. Concomitent însă, directivată “de sus” s-a început campania de lichidare a analfabetismului.
Ca urmare a efectelor “Legii privind reforma învățământului” din 1948, începând cu anul școlar 1949-1950, în cadrul școlii a luat ființă și ciclul gimnazial (fostele clase V-VII), frecventat de acum și de către elevii din satul aparținător de comuna Racovița, Sebeșu de Sus. Tot ca urmare a aplicării acestei legi în rândurile cadrelor didactice din cadrul școlii au început să apară și profesori de diferite specialități, care au încadrat clasele gimnaziale.
Odată cu anul școlar 1958-1959 s-a trecut la obligativitatea învățământului de șapte ani, iar tot de acum în planul de învățământ al claselor V-VIII s-au introdus disciplinele “cunoștințe agricole” și “lucrări plastice”, respectiv “practică agricolă”.
În prezent, Școala Gimnazială Racovița este alcătuită din două clădiri, precum “Școala mare” și “Școala mică”.
Comuna Racovița a demarat și finalizat următoarele investiții care privesc direct instituția de învățământ – Școala Gimnazială Racovița.
– Dotare serviciu social și educațional, Comuna Racovița județul Sibiu (au fost achiziționate bănci pentru copii, calculatoare, laptopuri pentru profesori, doua multifuncționale xerox de capacitate mare, proiectoare)
– Îmbunătățirea infrastructurii TIC în domeniul E-educație, Comuna Racovița județul Sibiu, proiect prin care au fost achiziționate tablete pentru toții elevii școlii gimnaziale, table interactive, proiectoare, laptopuri, precum și alte echipamente IT necesare desfășurării activității.
– Construirea sălii de educație fizică școlară absolut necesară în vederea desfășurării orelor de educație fizică în anotimpul rece.
– Schimbarea acoperișului „Școlii Primare Racovița”, investiție realizată în anul 2023.
– Dotarea Școlii Gimnaziale Racovița cu o centrală termică nouă.
Investiții viitoare
- În vederea modernizării „Școlii Mari”, Comuna Racovița a făcut demersuri, drept pentru care a fost semnat contractul de finanțare nr. 312/G/GES/09.05.2023 în valoare de 3.000.000 lei. Investiția se află în faza de licitație publică, urmând ca în perioada următoare să fie semnat contractul de lucrări. În decursul anului 2024 se vor demara lucrările de modernizare.
- În vederea modernizării „Școlii Mici”, Comuna Racovița lucrează la un proiect, „Modernizare și eficientizare Școala Primară Racovița” care urmează a fi depus pentru finanțare în perioada imediat următoare.
- Construire grădiniță cu program prelungit, împrejmuire și branșamente utilități, sat Racovița, Comuna Racovița județul Sibiu. Investiție pentru care s-a obținut finanțare de la Compania Națională de Investiții. Proiectul se află în faza de licitație publică, având o valoare de 5.071.676,37 Lei la care se adaugă TVA.
- Modernizare și eficientizare energetică Școala Sebeșul de Sus, Comuna Racovița, județul Sibiu. Proiect depus pentru finanțare prin PNRR. Acesta a fost declarat eligibil, fiind semnat contractul de finanțare cu nr. 3365/11.01.2023 având o valoare de 1.180.506,78 lei la care se adaugă TVA. În perioada imediat următoare va fi demarată procedura de achiziție publică în vederea realizării lucrărilor de modernizare.
- Un alt mare proiect, în curs de realizare este „Sala de sport” din Comuna Racovița, investiție pentru care s-a obținut finanțare de la Compania Națională de Investiții. În anul 2023 au fost demarate lucrările de construire a acestei clădiri, iar în momentul de față se lucrează la interioare.
În ceea ce privește “Școala mare”, la parter își desfășoară activitatea grădinița, fiindu-i destinate 3 săli de clasă, iar la etaj se regăsește ciclul gimnazial, clasele 5-8. Tot în această clădire se regăsește și un laborator de informatică.
În ceea ce privește “Școala mică” aici își desfășoară activitatea doar ciclul primar, începând de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a. În această clădire se regăsesc 5 săli de clasă, un SmartLab, dar și biblioteca școlii. Cu trecerea timpului, în continuarea “Școlii mici” s-a construit și o sală de sport funcțională.
În cele două clădiri, învață un număr de aproximativ 238 de elevi, frumos instruiți de către un corp didactic format din 3 educatori, 5 învățători şi 15 profesori.
ȘCOALA GIMNAZIALĂ RACOVIȚA
Denumirea instituției: Școala Gimnazială Racovița
Tipul școlii: Școala cu clasele CP-VIII, cursuri de ZI
Orarul școlii: 8.00 – 15.00 (un singur schimb)
Limba de predare: Limba română
Școala Gimnazială Racovița reprezintă o identitate bine definită în învățământul din zonă, fiind cea mai mare școală din mediul rural din împrejurimi.
În ceea ce privește, Școala primară din Sebeșu de Sus, aceasta este arondată Școlii gimnaziale Racovița, în cadrul căruia își desfășoară activitatea o grupă mixtă de grădiniță, dar și ciclul primar în regim simultan. Astfel, într-o sală de clasă, regăsim clasa pregătitoare, clasa a II-a și clasa a IV-a, iar într-o altă sală, regăsim clasa a I-a și clasa a III-a. Aici învață un număr de 42 de elevi, instruiți de către 3 cadre didactice.
ȘCOALA PRIMARĂ SEBEȘU DE SUS
Denumirea instituției: Structură Școala Primară Sebeșu de Sus
Adresa unității: Sebeșu de Sus, Str. Valea Moașei, nr. 34
Tipul școlii: primar
Orarul școlii: 8.00 – 13.00 (un schimb)
Limba de predare: Limba română
Pentru mai multe detalii accesați următorul link:
http://scoalagimnazialaracovita.ro/
Infrastructura educațională și preșcolară
Infrastructura educațională din comuna Racovița este asigurată de Școala Gimnazială Racovița, cu personalitate juridică și sediul în Racovița. Acesteia îi este arondată subunitatea din Sebeșu de Sus, respectiv Școala Primară Sebeșu de Sus și Grădinița Racovița.
Școala Gimnazială Racovița
Funcționează în 2 corpuri de clădire situate în Racovița, str. Protopop Valeriu Florianu, nr.415. Primul corp de clădire a fost construit în anul 1902 și de-a lungul timpului a suferit diverse lucrări de investiții, ultimele lucrări fiind realizate în anul 2002, și au constat în reabilitarea și modernizarea acestuia, ca urmare a implementării proiectului de reabilitare cu finanțare de la Banca Mondială, fonduri nerambursabile. În acest corp funcționează ciclul gimnazial și grupele învățământului preșcolar. Al doilea corp de clădire a fost construit cu finanțare nerambursabilă prin Banca Europeană de Dezvoltare și dat în folosință începând cu anul școlar 2009-2010. În acest corp funcționează ciclul primar.
Cele două corpuri de clădire în care funcționează această unitate de învățământ se prezintă, sunt racordate la utilități (rețea de apă curentă, gaz, electricitate, rețea de canalizare), dețin grupuri sanitare în interiorul clădirii. Infrastructura actuală este însă învechită și necesită lucrări ample de modernizare, acoperișul este deteriorat, iar pereții clădirii prezintă igrasie. Sistemul educațional actual se confruntă și cu lipsa laboratoarelor și a materialelor didactice de ultimă generație. Desfășurarea orelor de sport se realizează în interior în sala de sport aferentă școlii, însă pentru activitățile exterioare curtea școlii nu este amenajată corespunzător.
Din septembrie 2017, Școala Gimnazială Racovita face parte din familia școlilor incluse în Programul Naţional „Digitaliada” al Fundaţiei Orange, fiind prima școală din judeţul Sibiu inclusă în acest program. Digitaliada promovează educația digitală și încurajează utilizarea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor. Programul include platforma cu materiale educaționale și un proiect dedicat școlilor din mediul rural.
Școala Primară Sebeșu de Sus
Funcționează într-un imobil situat în Sebeșu de Sus, str. Valea Moașei, nr.34. Imobilul a fost parțial reabilitat în anul 2007. Clădirea este racordată la utilități (canalizare, gaz, electricitate), apa fiind asigurată din fântână cu sistem de pompare propriu. Încălzirea se realizează în sistem centralizat prin centrală proprie. Deține grupuri sanitare în interiorul clădirii,, iar pentru consum apa este asigurată prin dozatoare de apă.
Grădinița Racovița
În prezent activitatea ciclului preșcolar se desfășoară în incinta Școlii Gimnaziale Racovița. Corpul de clădire actual nu asigură condițiile optime pentru desfășurarea activităților preșcolarilor. Copii nu au acces la activități în aer liber sau spații de joacă corespunzătoare,, iar clădirea este într-o stare tehnică de degradare.
În condițiile prezentate, construirea unei noi infrastructuri pentru ciclul preșcolar este foarte necesară. Având oportunitatea obținerii fondurilor necesare prin programele derulate de Compania Națională de Investiții, în cursul anului 2020 Autoritatea Publică Locală a depus proiectul „Construire Grădiniță nouă în comuna Racovița”
Transportul școlar
Accesul elevilor la școală este facilitat de microbuzul școlii și contribuie la transportul elevilor în condiții de maximă siguranță pentru a ajunge la școală sau acasă.
Educația timpurie
În ultimii ani s-a pus un accent tot mai mare pe creșterea accesului la educația preșcolară, inclusiv prin extinderea educației obligatorii și creșterea capacității (parțial ca urmare a apariției clasei pregătitoare, începând cu anul școlar 2012-2013, prin care grupa mare pregătitoare pentru școală din învățământul preșcolar a devenit prima clasă a învățământului primar). La nivelul învățământului preșcolar se înregistrează, în ultimii ani, o tendință generală de creștere a cuprinderii copiilor în învățământul preșcolar din România. În anul 2019-2020, rata brută de participare la învățământul preșcolar a copiilor de 3-6 ani a fost de 88,6%. În 2019, decalajul rural-urban privind accesul la învățământul preșcolar a fost în favoarea mediului urban, unde participarea a fost de 97,4% față de 85% în mediul rural.
Odată cu promovarea Legii educației naționale nr.1/ 2011, se vorbește pentru prima dată în legislația românească de educație timpurie și se recunoaște apartenența serviciilor de educație timpurie antepreșcolară la sistemul de educație. În schimb, dezvoltarea acestora rămâne limitată în continuare. Există o multitudine de provocări, inclusiv reglementări legislative care nu sunt aplicate, modalități deficitare de colaborare a autorităților responsabile de organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie antepreșcolară, deficiențe și inconsistențe în formarea inițială și continuă a personalului, o abordare diferențiată (discriminatorie) a copiilor din creșe, față de cei care sunt cuprinși în grupele de antepreșcolari organizate în grădinițe, respectiv în învățământul preșcolar etc.
Educația timpurie, la nivel antepreșcolar, rămâne o provocare în mediul rural, inclusiv în comuna Racovița. Deoarece în comună nu există momentan nici o creșă, părinții care lucrează își duc copii la creșele situate în orașele din apropiere, Tălmaciu sau Avrig.
Din 2017 și până în 2020, populația cu vârsta între 0- 3 ani a înregistrat creșteri constante, astfel cum se poate observa din graficul de mai sus.
Devine tot mai evident că modul în care copilul îşi începe viaţa este hotărâtor pentru evoluția sa socială și individuală, iar educaţia acestuia începe de la naştere. Cele mai importante descoperiri din domeniul educational, al ştiinţelor sociale și al psihologiei au identificat factorii care dau un start cât mai adecvat în viaţă, stabilind că nicio perioadă nu va conta mai mult în viaţă ca primii ani!
Accentul pus pe educaţia timpurie şi anii preşcolari este importantă deoarece aceasta este perioada în care copiii se dezvoltă rapid. În cazul în care procesul de dezvoltare este neglijat în acest stadiu, este mult mai dificil ca pierderile să fie compensate mai târziu. Acțiunile întreprinse de părinţi și societate în copilăria timpurie au o influență puternică și de durată asupra progresului individual al copilului. Înființarea unei creșe pentru educația preșcolară a copiilor din comuna Racovița ar contribui semnificativ la creșterea calității vieții.
De asemenea, copiii din comunitate se bucură și de activități extra curriculare, precum:
- Cursuri de canto, unde sunt înscriși un număr de 25 de elevi;
- Cursuri de orgă, unde sunt înscriși un număr de 17 elevi;
- Cursuri de fluier, unde sunt înscriși un număr de 13 elevi.
„Copiii noștri sunt viitorul. Tinerii sunt viitorul. Asta spunem cu toții, asta auzim peste tot. Acesta este adevărul.
Dar, să nu uităm că ei sunt si PREZENTUL.
Prezentul nostru pe care suntem capabili să îl gestionăm. Dacă toți am fi concentrați să fim mai buni în prezent, am avea un viitor mai bun.
Educația ar funcționa mai bine dacă fiecare dintre noi ar face ceva în plus astăzi, față de ce a făcut ieri.
Investiția în educație este cea mai sigură și fără riscuri.
Pentru noi, Primăria și Consiliul Local Racovita, investiția în educație este o prioritate și ne-am implicat fără rezerve și vom continua să ne implicăm în susținerea educației: a școlii și a elevilor. Ne-am încăpățânat și spunem răspicat: Nu lăsăm să moară școala de la țară!!”
Primar,
Andreea VOICU